
Sygn. akt III C 2/18

WYROK 

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 2 grudnia 2021 r.

Sąd Okręgowy w Warszawie III Wydział Cywilny w składzie następującym:

Przewodniczący: Sędzia del. Ewa Uchman

po rozpoznaniu w dniu 2 grudnia 2021 r. w Warszawie na posiedzeniu niejawnym

sprawy

z powództwa Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej w Warszawie

przeciwko  Telewizji Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie

o ochronę dóbr osobistych

1.   zobowiązuje pozwaną Telewizję Polską S.A. z siedzibą w Warszawie do opublikowania

na  własny koszt,  w terminie  14  (czternastu)  dni  od  uprawomocnienia  się  niniejszego

wyroku, na stronie internetowej pozwanej, w zakładce zawierającej materiały dotyczące

serwisu „Wiadomości” (http://wiadomości.tvp.pl/ lub w razie zmiany adresu strony, na

stronie aktualnej w dacie publikacji), w czarnej ramce o rozmiarze nie mniejszym niż 400

1



pikseli x 380 pikseli, na białym tle, czarną pogrubioną czcionką Times New Roman 12 i

co najmniej pojedynczą interlinią (zgodnie z formatowaniem programu Microsoft Word),

wraz  z  wyróżnionym  tytułem  zapisanym  grubą  czcionką  w  kolorze  czerwonym,  bez

zastosowania  jakichkolwiek  działań  zmniejszających  rangę,  powagę  lub  czytelność

tekstu, w górnej części wyżej wymienionej strony, bezpośrednio pod menu nawigacyjnym

i główną ramką zawierającą logo „Wiadomości”,  a ponad listą materiałów prasowych,

opublikowanych na tej stronie, w formie trwale widocznej (tj. nie w formie rozwijających

się  lub  zmieniających  pasków/elementów)  i  czytelnej,  w  tym  w  żadnej  części

nieprzysłoniętej innymi elementami oraz utrzymywanie na niej nieprzerwanie przez okres

30 (trzydziestu) dni od dnia opublikowania, oświadczenia następującej treści:

„PRZEPROSINY

Telewizja Polska S.A. przeprasza Fundację Rozwoju Demokracji  Lokalnej  za to,  że w

wyemitowanych na antenie TVP1 wydaniach „Wiadomości” o godz. 19.30 w dniach 24,

25 października 2016 r., a także 27 listopada 2016 r. materiałach, zamieszczone zostały

nieprawdziwe  i  dyskredytujące  informacje,  poddające  w  wątpliwość  prawidłowość

działania Fundacji. 

Telewizja  Polska  S.A.  oświadcza,  że  informacja  o  rzekomym  pozyskiwaniu  środków

publicznych w wyniku przychylności ze strony polityków była nieuprawniona. Nie jest

bowiem prawdą, że Fundacja była szczególnie wspierana przez polityków powiązanych z

obozem władzy PO – PSL,  natomiast  prawdą jest,  że  liczba zleconych projektów nie

zależała od tego, które ugrupowanie polityczne aktualnie sprawowało władzę. 

Nie  była  też  prawdziwa  informacja  o  rzekomo niewłaściwym  sposobie  wydatkowania

pozyskanych  przez  Fundację  środków  ze  względu  na  wysokie  koszty  wynagrodzeń

przewidziane  w  budżecie  Fundacji,  gdyż  statutowa  działalność  Fundacji  polega  na

prowadzeniu szkoleń i stąd uzasadnione jest przeznaczanie dużej części tych środków na

wynagrodzenia dla osób prowadzących szkolenia.

Nie jest nadto prawdą, że działalność podejmowana przez Fundację jest nieistotna dla

interesu  publicznego,  albowiem  Fundacja  jest  jedną  z  największych  pozarządowych

organizacji szkoleniowo – doradczych, wspierających rozwój samorządności w Polsce od

ponad 28 lat.

2



Niniejsze oświadczenie zostało opublikowane w wyniku przegranego procesu sądowego.

Telewizja Polska S.A.”

2. zobowiązuje pozwaną Telewizję Polską S.A. z siedzibą w Warszawie do wyemitowania,

3 (trzy) razy, w odstępach nie dłuższych niż 7 (siedem) dni, nie później niż bezpośrednio

przed najbliższym po uprawomocnieniu się niniejszego wyroku lub w kolejnym wydaniu

„Wiadomości” o godz. 19.30 w taki sposób, aby oświadczenie pojawiło się jako pierwsza

informacja spotu zawierającego oświadczenie o następującej treści:  

„PRZEPROSINY

Telewizja Polska S.A. przeprasza Fundację Rozwoju Demokracji  Lokalnej  za to,  że w

wyemitowanych  na  antenie  TVP1  wydaniach  „Wiadomości”  zamieszczone  zostały

nieprawdziwe  i  dyskredytujące  informacje,  poddające  w  wątpliwość  prawidłowość

działania Fundacji i umniejszające jej renomę.

Telewizja Polska S.A. oświadcza, że:

 informacja  o  rzekomym  pozyskiwaniu  środków  publicznych  w  wyniku

jakiejkolwiek przychylności ze strony polityków była nieuprawniona;

 wszelkie  środki  publiczne  pozyskiwane  przez  Fundację  nie  stanowiły  nagrody,

albowiem  były  one  świadczone  na  rzecz  Fundacji  w  związku  z  realizacją

konkretnych zadań publicznych;

 struktura wydatkowania pozyskiwanych przez Fundację środków jest prawidłowa

i odpowiada edukacyjnemu charakterowi statutowej działalności Fundacji;

 Fundacja realizuje istotny interes publiczny, albowiem jest jedną z największych

pozarządowych  organizacji  szkoleniowo  –  doradczych,  wspierających  rozwój

samorządności w Polsce od ponad 28 lat.

Niniejsze oświadczenie zostało opublikowane w wyniku przegranego procesu sądowego.

Telewizja Polska S.A.”

- przy czym emisja przeprosin powinna nastąpić jako transmisja głosowa, polegająca na odczytaniu przez

prowadzącego  danego  dnia  wydanie  „Wiadomości”  dziennikarza,  treści  wskazanych  przeprosin,  w

sposób  płynny  i  zrozumiały,  uwzględniający  interpunkcję  zawartą  w  tekście,  na  poziomie  głośności

3



odpowiadającym głośności całego wydania tego programu, zaś w trakcie emisji głosowej transmitowany

winien  być  także  obraz  w  postaci  białej  planszy,  zawierającej  treść  przeprosin,  zapisanych  czarną

pogrubioną czcionką w największym możliwy rozmiarze, który nie wpłynie jednocześnie negatywnie na

możliwość  zapoznania  się  z  pełną  treścią  oświadczenia,  a  jednocześnie  zapewni  największe  możliwe

wykorzystanie planszy;

3.  zobowiązuje  pozwaną  Telewizję  Polską  S.A.  z  siedzibą  w Warszawie  do opublikowania  na  stronie

internetowej  pozwanej  http://wiadomości.tvp.pl/ na  własny  koszt,  w  terminie  7  (siedmiu)  dni  od

uprawomocnienia się  niniejszego wyroku, w czarnej ramce o rozmiarze nie mniejszym niż 400 pikseli x

380 pikseli, na białym tle, czarną pogrubioną czcionką Times New Roman 12 i co najmniej pojedynczą

interlinią (zgodnie z formatowaniem programu Microsof Word), wraz z wyróżnionym tytułem zapisanym

grubą czcionką w kolorze czerwonym, bez zastosowania jakichkolwiek działań zmniejszających rangę,

powagę lub czytelność tekstu, oraz utrzymywanie na niej nieprzerwanie przez okres 30 dni, bezpośrednio

pod publikowanymi materiałami oświadczenia następującej treści:

„PRZEPROSINY

Telewizja Polska S.A. przeprasza Fundację Rozwoju Demokracji  Lokalnej  za to,  że w

wyemitowanych na antenie TVP1 wydaniach „Wiadomości” o godz. 19.30 materiałach,

zamieszczone zostały nieprawdziwe i dyskredytujące informacje, poddające w wątpliwość

prawidłowość działania Fundacji. 

Telewizja  Polska  S.A.  oświadcza,  że  informacja  o  rzekomym  pozyskiwaniu  środków

publicznych w wyniku przychylności ze strony polityków była nieuprawniona. Nie jest

bowiem prawdą, że Fundacja była szczególnie wspierana przez polityków powiązanych z

obozem władzy PO – PSL,  natomiast  prawdą jest,  że  liczba zleconych projektów nie

zależała od tego, które ugrupowanie polityczne aktualnie sprawowało władzę. 

Nie  była  też  prawdziwa  informacja  o  rzekomo niewłaściwym  sposobie  wydatkowania

pozyskanych  przez  Fundację  środków  ze  względu  na  wysokie  koszty  wynagrodzeń

przewidziane  w  budżecie  Fundacji,  gdyż  statutowa  działalność  Fundacji  polega  na

prowadzeniu szkoleń i stąd uzasadnione jest przeznaczanie dużej części tych środków na

wynagrodzenia dla osób prowadzących szkolenia.

4



Nie jest nadto prawdą, że podejmowana przez Fundację działalność jest nieistotna dla

interesu  publicznego,  albowiem  Fundacja  jest  jedną  z  największych  pozarządowych

organizacji szkoleniowo – doradczych, wspierających rozwój samorządności w Polsce od

ponad 28 lat.

Niniejsze oświadczenie zostało opublikowane w wyniku przegranego procesu sądowego.

Telewizja Polska S.A.”

4. zasądza od pozwanej Telewizji Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie na cel społeczny –

tj. na rzecz stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska z siedzibą w Warszawie

kwotę 30.000 zł (trzydzieści tysięcy złotych); 

5. w pozostałym zakresie oddala powództwo;

6. zasądza od pozwanej Telewizji Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie na rzecz powódki

Fundacji  Rozwoju  Demokracji  Lokalnej  w  Warszawie  kwotę  2.837  zł  (dwa  tysiące

osiemset trzydzieści siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów procesu, w tym kwotę 737

zł  (siedemset  trzydzieści  siedem  złotych)  tytułem  zwrotu  kosztów  zastępstwa

procesowego.

5



Sygn. akt III C 2/18

UZASADNIENIE

Pozwem z dnia 3 stycznia 2018 r. powódka Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej z

siedzibą w Warszawie wystąpiła przeciwko Telewizji Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie o

ochronę dóbr osobistych, wnosząc o: 

1)  zobowiązanie  pozwanej  do  opublikowania  na  własny koszt,  w terminie  14  dni  od

uprawomocnienia  się  wyroku w niniejszej  sprawie,  na stronie internetowej  TVP, w zakładce

zawierającej  materiały  dotyczące  serwisu  „Wiadomości”  (https://wiadomosci.tvp.pl/)

oświadczenia  o  przeproszeniu  -  o  treści  i  formie  szczegółowo  wskazanej  w  pozwie  -  i

utrzymywania tego oświadczenia nieprzerwanie przez 60 dni od dnia opublikowania; 

2)  zobowiązanie  pozwanej  do  opublikowania  na  własny koszt,  w terminie  30  dni  od

uprawomocnienia  się  wyroku  w  niniejszej  sprawie,  na  pierwszej  stronie  w  4  kolejnych

wydaniach  dwutygodnika  „Pismo Samorządu Terytorialnego  WSPÓLNOTA” oświadczenia  o

przeproszeniu - o treści i formie szczegółowo wskazanej w pozwie; 

3)  zobowiązanie  pozwanej  do  opublikowania  na  własny koszt,  w terminie  45  dni  od

uprawomocnienia  się  wyroku  w  niniejszej  sprawie,  na  pierwszej  stronie  w  2  kolejnych

wydaniach miesięcznika „Gazeta Samorządu i Administracji” oświadczenia o przeproszeniu - o

treści i formie szczegółowo wskazanej w pozwie; 

4) zobowiązanie pozwanej do wyemitowania 3 razy w odstępach nie dłuższych niż 7 dni,

nie później niż bezpośrednio przed najbliższym po uprawomocnieniu się wyroku w niniejszej

sprawie lub kolejnym wydaniu „Wiadomości” o godz. 19.30 w taki sposób, by oświadczenie

pojawiło  się  jako  pierwsza  informacja,  oświadczenia  o  przeproszeniu  -  o  treści  i  formie

szczegółowo wskazanej w pozwie; 

5) zobowiązanie pozwanej do zaniechania dalszych naruszeń dóbr osobistych powódki

poprzez niezwłoczne usunięcie z portalu https://wiadomosci.tvp.pl/ w całości i trwale materiałów,

6

https://wiadomosci.tvp.pl/


które odnoszą się do powódki, w szczególności materiałów opublikowanych w dniach 24, 25

października  oraz  27  listopada  2016  r.  o  godzinie  19.30  oraz  wszelkich  innych  materiałów

zawierających  nieprawdziwe  informacje  dotyczące  działalności  powódki  –  względnie,  na

wypadek gdyby Sąd nie uwzględnił wniosku o usunięcie materiałów ze strony internetowej – o

zobowiązanie  pozwanej  do  opublikowania  na  własny  koszt,  w  terminie  7  dni  od

uprawomocnienia  się  wyroku  w  niniejszej  sprawie,  bezpośrednio  pod  opublikowanymi

materiałami dotyczącymi powódki oświadczenia o przeproszeniu - o treści i formie szczegółowo

wskazanej w pozwie; 

6) zobowiązanie pozwanej do zaniechania dalszych naruszeń dóbr osobistych powódki

poprzez zakazanie rozpowszechniania, w jakiejkolwiek formie, nieprawdziwych lub nieścisłych

informacji oraz bezpodstawnych zarzutów wobec powódki oraz jej działalności;

7) zasądzenie na podstawie art. 448 kc od pozwanej kwoty 30.000 zł na cel społeczny, tj.

na rzecz Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska z siedzibą w Warszawie w związku

z doznaniem przez powódkę krzywdy wskutek rozpowszechniania na jej temat nieprawdziwych i

nieścisłych  informacji  w materiałach  wyemitowanych  w wydaniach  „Wiadomości”  w dniach

24,25 października oraz 27 listopada 2016 r.

W uzasadnieniu powódka podała, że żądanie pozwu ma swoje źródło w kilkukrotnym i

rażącym naruszeniu dóbr osobistych powódki przez pozwaną, która w wyemitowanych w dniach

24, 25 października oraz 27 listopada 2016 r. w wieczornych wydaniach „Wiadomości” o godz.

19.30 zarzuciła  powódce działania  polegające  na uzyskiwaniu dotacji  finansowych na skutek

przychylności  politycznej,  wydatkowaniu  uzyskanych  pieniędzy  w  sposób  niezgodny  ze

standardami  organizacji  pożytku  publicznego  i  nieistotność  podejmowanych  przez  powódkę

działań  dla  interesu  publicznego.  Zdaniem  powódki  pozwana  naruszyła  w ten  sposób  dobra

osobiste powódki – jej dobre imię i renomę (k.3-44 – pozew).

W odpowiedzi na pozew pozwana Telewizja Polska S.A. z siedzibą w Warszawie wniosła

o oddalenie powództwa. W uzasadnieniu zaprzeczyła, aby naruszyła dobra osobiste powódki oraz

podniosła, że w sprawie zachodzą okoliczności wyłączające bezprawność jej działania. Zdaniem

pozwanej informacje podane w objętych pozwem materiałach są prawdziwe. Stwierdzenie,  że

powódka jest „dotowana” pojawia się w publikacjach tylko dwukrotnie i w innym kontekście niż

7



wskazuje powódka. W programach zamieszczono wypowiedzi ekspertów (prof. Zaradkiewicza,

prof. Wawrzyka), którzy nie stwierdzają faktów, a jedynie wyrażają opinię. Ponadto materiały

zawierają stanowisko powódki oraz wypowiedzi polityków różnych opcji politycznych, przez co

zdaniem pozwanej spełniła  ona wymóg zachowania wymaganej  rzetelności  w relacjonowaniu

faktów.  Pozwana  zarzuciła  też,  że  treść  pozwu  i  jego  uzasadnienie  odzwierciedlają  jedynie

subiektywne  zapatrywanie  strony  powodowej,  które  nie  ma  żadnego  znaczenia  dla  sprawy.

Pozwana  argumentowała  nadto,  że  materiały  zostały  opublikowane  w  ważnym  interesie

społecznym  i  wpisywały  się  w  debatę  publiczną.  Jednocześnie  pozwana  podkreśliła,  że  nie

kwestionowała  i  nie  kwestionuje  dorobku  powodowej  Fundacji  i  jej  zasług  dla  budowy

społeczeństwa obywatelskiego (k.199-210 – odpowiedź na pozew).

Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:

Powódka  –  Fundacja  Rozwoju  Demokracji  Lokalnej  (dalej:  FRDL)  jest  organizacją

pozarządową, założoną w 1989 roku. Jej celem jest krzewienie idei samorządności obywatelskiej,

jako  podstawowej  formy  demokracji,  poprzez  działalność  oświatową,  doradczą,  naukową  i

badawczą.  W  ramach  realizacji  celów  zajmuje  się  między  innymi  organizowaniem  i

prowadzeniem szkoleń, w tym dla samorządu terytorialnego. Rocznie szkoli  ok. 50.000 osób,

prowadząc  około  3.500 szkoleń  rocznie.  Jest  liderem na  rynku,  jeśli  chodzi  o  szkolenia  dla

samorządów  (k.48-55 – odpis KRS; k.60-67 – Statut; k. 347-353 – zeznania świadka Witolda

Monkiewicza,  k.365-359 –  zeznania  świadka Jerzego Stępnia,  k.366-370 – zeznania  świadka

Anny Jagiełło, k. 370-372 – zeznania świadka Andrzeja Banacha, k. 359-361 – zeznania świadka

Jana Jakuba Wygnańskiego; k. 361 – 364 – zeznania świadka Zofii Komorowskiej; k.395v-398v -

zeznania strony powodowej  Cezarego Trutkowskiego;  k.118 – Raport  roczny 2016; k.  120 –

Sprawozdanie roczne 2014; k.121 – Raport z badań;  okoliczność bezsporna). 

Organem nadzoru w FRDL jest Rada Fundatorów, na czele której stoi Jerzy Stępień –

były  Prezes  Trybunału  Konstytucyjnego  (sędzia  w  stanie  spoczynku).  Rada  Fundatorów nie

reprezentuje Fundacji na zewnątrz i nie kieruje działalnością Fundacji - funkcję tę pełni zarząd.

Jerzy  Stępień  nie  pobiera  wynagrodzenia  za  zasiadanie  w  Radzie  Nadzorczej.  Był

współzałożycielem FRDL w 1989  r.  (k.48-55 –  odpis  KRS;  k.60-67  –  Statut;  k.  347-353  –

8



zeznania świadka Witolda Monkiewicza, k.365-359 – zeznania świadka Jerzego Stępnia, k.366-

370 – zeznania świadka Anny Jagiełło,  k. 370-372 – zeznania świadka Andrzeja Banacha; k.

395v-398v - zeznania strony powodowej Cezarego Trutkowskiego).

W 2016 r. (a także przed tą datą) powódka prowadziła działalność szkoleniową poprzez

organizowanie i prowadzenie szkoleń, między innymi dla urzędników samorządu terytorialnego

oraz ministerstw. Za przeprowadzone szkolenia otrzymywała wynagrodzenie – w tym z Urzędu

m. st. Warszawy. Powódka nie otrzymywała nigdy z warszawskiego ratusza ani z ministerstw

żadnych dotacji  -  tj.  nieodpłatnej  i  bezzwrotnej  pomoc finansowej.  Otrzymane z w/w źródeł

przelewy pieniężne stanowiły zapłatę wynagrodzenia za świadczone usługi szkoleniowe (k. 347-

353 – zeznania świadka Witolda Monkiewicza, k.365-359 – zeznania świadka Jerzego Stępnia,

k.366-370 – zeznania świadka Anny Jagiełło, k. 370-372 – zeznania świadka Andrzeja Banacha,

k. 395v-398v - zeznania strony powodowej Cezarego Trutkowskiego). 

W okresie styczeń – grudzień 2016 r. FRDL otrzymała szereg przelewów finansowych z

warszawskiego  ratusza  tytułem  wynagrodzenia  za  przeprowadzenie  szkoleń  dla  urzędników

samorządowych (k.137 – 144 – lista przelewów).

FRDL  była  zawsze  apolityczna,  nigdy  nie  manifestowała  żadnych  poglądów  ani

sympatii politycznych. Nie realizowała szkoleń, ani nie otrzymywała zleceń dzięki przychylności

jakiejkolwiek partii politycznej, w tym koalicji PO-PSL (k. 347-353 – zeznania świadka Witolda

Monkiewicza,  k.365-359 –  zeznania  świadka Jerzego Stępnia,  k.366-370 – zeznania  świadka

Anny Jagiełło, k. 370-372 – zeznania świadka Andrzeja Banacha, k. 395v-398v - zeznania strony

powodowej Cezarego Trutkowskiego).

 W latach 2011 – 2014, tj. w czasie gdy w Polsce rządziła koalicja PO – PSL, powódka

przeprowadziła mniej szkoleń dla urzędników samorządowych i państwowych niż w latach 2015-

2016, gdy władzę w kraju objęła partia Prawo i Sprawiedliwość (k.122 – zestawienie działalności

szkoleniowej FRDL w latach 2011 -2016, k. 347-353 – zeznania świadka Witolda Monkiewicza;

k. 395v-398v - zeznania strony powodowej Cezarego Trutkowskiego).

Powodowa Fundacja podlegała kontrolom finansowym ze strony ministerstw, urzędów

marszałkowskich,  instytucji  Unii  Europejskiej,  Najwyższej Izby Kontroli.  Kontrole te,  w tym

kontrole  w  zakresie  wykorzystania  środków  publicznych,  nigdy  nie  wykazały  jakichkolwiek

9



nieprawidłowości (k. 347-353 – zeznania świadka Witolda Monkiewicza, k.359-361 – zeznania

świadka  Jana  Jakuba  Wygnańskiego;  k.  395v-398v  -  zeznania  strony  powodowej  Cezarego

Trutkowskiego).

Powódka otrzymywała słowa uznania dla swej działalności od wszystkich Prezydentów

Rzeczypospolitej Polskiej, urzędujących po 1989 r., a także od Marszałków Sejmu i Senatu oraz

Prezesów Rady Ministrów rządów poszczególnych kadencji (k. 123 – 136 – listy gratulacyjne).

W  dniu  24  października  2016  r.  o  godzinie  19.30  w  stacji  telewizyjnej  TVP1,

emitowanej przez pozwaną Telewizję Polską S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej: TVP S.A. lub

TVP), został opublikowany jako pierwszy news reportaż pt.  „Komu płaci warszawski ratusz?”,

autorstwa  dziennikarza  Jarosława  Olechowskiego.  Reportaż  rozpoczynał  się  od  zapowiedzi

prowadzącego  przedmiotowe  wydanie  programu  Michała  Adamczyka:  „Komu  i  za  co

warszawski  ratusz  płaci  setki  tysięcy  złotych,  to  głośno  powtarzane  pytanie  sprowokowała

publikacja  w  internecie  listy  finansowych  przelewów  stołecznego  ratusza,  a  na  liście  tych,

których  dotuje  Warszawa,  są  fundacje,  z  którymi  powiązany  jest  były  prezes  Trybunału

Konstytucyjnego (…)”. Następnie pojawił się komentarz dziennikarza Jarosława Olechowskiego:

„Wielkie pieniądze i wielka władza, stołeczni urzędnicy co roku decydują o tym, na co wydać

miliardy złotych z warszawskiego budżetu, pieniądze  trafiają m. in. do setek firm oraz fundacji”.

Kolejno w materiale umieszczono wypowiedź ówczesnego rzecznika urzędu m. st. Warszawy

Bartosza Milarczyka, który stwierdził: „Jest to całkowicie przejrzysty proces, którego zadaniem

jest to, aby wybierać te pomysły i realizować te projekty, które mają na rzecz działanie na rzecz

mieszkańców Warszawy”. Następnie pojawił się komentarz Jarosława Olechowskiego:  „Jednak

podział  środków  z  miejskiej  kasy  budzi  kontrowersje  (…).”.  Dziennikarz  wskazał  też,  że

użytkownik  jednego  z  portali  społecznościowych  opublikował  dane  z  Biuletynu  Informacji

Publicznej, z których wynika, że były przelewy z  „warszawskiego ratusza, kierowanego przez

Hannę Gronkiewicz – Waltz, wiceszefową Platformy Obywatelskiej  (…) do Fundacji Rozwoju

Demokracji  Lokalnej,  której  współtwórcą  jest  Jerzy  Stępień,  były  Prezes  Trybunału

Konstytucyjnego”. Dalej zamieszczono oświadczenie wiceprezesa Fundacji Rozwoju Demokracji

Lokalnej Witolda Monkiewicza: „Występuje jakieś całkowite nieporozumienie. To są po prostu

przelewy do naszej fundacji za udział poszczególnych pracowników urzędu miasta w szkoleniach

organizowanych przez fundację”.  Zaraz potem Jarosław Olechowski skomentował:  „Fundacji

10



Jerzego Stępnia warszawski ratusz zapłacił m. in. 7.500 zł za naukę, jak poprawnie językowo

pisać  pisma  urzędowe.  Zleceń  było  więcej”.  W  reportażu  zamieszczono  nadto  wypowiedź

eksperta  –  prof.  Piotra  Wawrzyka,  który  stwierdził:  „Biorąc  pod  uwagę,  że  większość  tych

podmiotów,  o których jest  mowa,  powiązanych jest  z  byłym obozem władzy,  a  także  władzą

samorządową w Warszawie, to widać, że Ratusz stara się nagradzać osoby sobie przychylne”.

Dalej podano, że z pieniędzy warszawskiego ratusza „korzystała” spółka Agora, która „dostała”

pieniądze z ratusza, „skorzystała” także spółka należąca do Tomasza Lisa, „innym beneficjentem

stołecznego budżetu” jest Fundacja Porozumienie Bez Barier Jolanty Kwaśniewskiej. Następnie

w reportażu pojawiła się wypowiedź eksperta – prof. Kamila Zaradkiewicza:  „Okazuje się, że

pieniądze,  które są przeznaczone,  mają być przeznaczone dla wspólnoty  lokalnej,  trafiają do

fundacji, których celem jest działalność niewiele mająca w rzeczywistości wspólnego z rozwojem

np.  miasta  Warszawy”.  Reportaż  kończyła  informacja  Jarosława  Olechowskiego:

„Przedstawiciele kilku dotowanych przez warszawski ratusz fundacji zapowiadają, że w środę

zorganizują konferencję prasową i wtedy odpowiedzą na wszystkie pytania” (k.191 – płyta CD z

nagraniem  programu;  k.  329-334  –  stenogram  nagrania;  k.  299-303  zeznania  świadka

Jarosława Olechowskiego).

Powyższy materiał został także opublikowany w dniu 24 października 2016 r. na stronie

internetowej TVP S.A. pod adresem:  https://wiadomosci.tvp.pl/27460155/komu-placi-stoleczny-

ratusz (okoliczność bezsporna). 

W  dniu  25  października  2016  r.  o  godzinie  19.30  w  stacji  telewizyjnej  TVP1,

emitowanej przez pozwaną Telewizję Polską S.A. z siedzibą w Warszawie, został opublikowany

kolejny  materiał  dotyczący  powódki  zatytułowany  „Dotacje  dla  byłego  Prezesa  TK”.  Jego

autorem  był  dziennikarz  pozwanej  Jarosław  Olechowski.  Reportaż  rozpoczęła  zapowiedź:

„Poprzedni rząd hojny dla Fundacji  Jerzego Stępnia”. Następnie słychać głos prowadzącego

wydanie dziennikarza  Krzysztofa Ziemca:  „Komu i z co warszawski  ratusz,  a także niektóre

ministerstwa w ciągu ostatnich lat udzielały wielkich dotacji, mówiliśmy już w „Wiadomościach”

wczoraj  (…)”.  Dalej  w  materiale  umieszczono  komentarz  dziennikarza  Jarosława

Olechowskiego:  „W siedzibie Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej nerwowa atmosfera. To

efekt  opublikowania  w  Internecie  danych  z  Biuletynu  Informacji  Publicznej  dotyczących

przelewów ze stołecznego ratusza na konto Fundacji (…)”. Pojawił się również - wyświetlony na

11

https://wiadomosci.tvp.pl/27460155/komu-placi-stoleczny-ratusz
https://wiadomosci.tvp.pl/27460155/komu-placi-stoleczny-ratusz


planszy  -  cytat  z  oświadczenia  FRDL:  „W  związku  z  nieprawdziwymi  i  nierzetelnymi

informacjami  o  FRDL naruszającymi  reputację  Fundacji,  FRDL zleciła  prawnikom podjęcie

wszystkich  stosownych  działań  na drodze  cywilnej  i  karnej  w celu  ochrony dóbr  osobistych

Fundacji”, a zaraz po nim komentarz Jarosława Olechowskiego, że co prawda władze Fundacji

tłumaczą, że działają zgodnie z prawem, ale „sprawa budzi ogromne kontrowersje”. W reportażu

znalazł  się  nadto  fragment  oświadczenia  Jerzego  Stępnia:  „Nie  jest  prawdą,  że  kieruję  tą

Fundacją  i  nigdy  nią  nie  kierowałem.  Jestem  członkiem  Rady  Fundatorów  od  początku  jej

działalności,  a  obecnie  po  śmierci  profesora  Jerzego  Regulskiego  przejąłem  jego  funkcje

przewodniczącego Rady Fundatorów (…) status sędziego w stanie spoczynku nie stoi – w świetle

naszego ustawodawstwa – na przeszkodzie członkostwu w radzie nadzorczej fundacji. Funkcję

przewodniczącego  Rady  Fundatorów  pełnię  społecznie”.  Natychmiast  po  emisji  tego

oświadczenia pojawił się komentarz dziennikarza Jarosława Olechowskiego: „Fundację Jerzego

Stępnia wspierał nie tylko warszawski ratusz, a także np. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

w czasie rządów PO- PSL. Z tego źródła Fundacja otrzymała ponad 2,5 mln zł (…), rok później

minister Michał Boni przyznał 6,5 mln dotacji. Jego następca wyasygnował niemal identyczną

kwotę. Z kolei w czasie rządów Andrzeja Halickiego Fundacja dostała prawie 1,5 mln. Wspierały

ją  również  inne  resorty  (…).  Fundację  wspiera  także  resort  dyplomacji,  jedna  z  dotacji

przyznana dwa lata temu wyniosła blisko 900 tysięcy złotych”.  W reportażu pojawiła  się  też

informacja  Jarosława  Olechowskiego  o  tym,  że  Jerzy  Stępień  „bardzo  krytycznie  ocenia

działania rządu wobec Trybunału Konstytucyjnego oraz politykę PiS-u” (k.191 – płyta CD z

nagraniem  programu;  k.  329-334  –  stenogram  nagrania;  k.  299-303  zeznania  świadka

Jarosława Olechowskiego).

Powyższy materiał został także opublikowany w dniu 25 października 2016 r. na stronie

internetowej TVP S.A. pod adresem: https://wiadomosci.tvp.pl/27472699/dotacje-dla-fundacji-b-

prezesa-tk (okoliczność bezsporna). 

Przygotowując powyższe reportaże, jego autor Jarosław Olechowski korzystał z pomocy

swego  asystenta  Jakuba  Wojtanowskiego,  któremu  zlecił  zebranie  niektórych  informacji,

nagranie  wypowiedzi,  przygotowanie  grafik  do  publikacji,  uczestniczenie  w  montażu.  Jakub

Wojtanowski  przeprowadził  rozmowę  z  rzecznikiem  Urzędu  m.  st.  Warszawy,  który

wypowiedział  się  przed  kamerą,  nadto  rozmawiał  telefonicznie  z  wiceprezesem  powodowej

12

https://wiadomosci.tvp.pl/27472699/dotacje-dla-fundacji-b-prezesa-tk
https://wiadomosci.tvp.pl/27472699/dotacje-dla-fundacji-b-prezesa-tk


Fundacji Witoldem Monkiewiczem. Dziennikarze odpowiedzialni za powstanie przedmiotowych

materiałów  informacje  na  temat  przepływów  finansowych  w  FRDL,  w  tym  należności

pieniężnych  otrzymywanych  przez  Fundację  z  warszawskiego  ratusza  czy  ministerstw  za

przeprowadzenie szkoleń,  czerpali  z danych z Biuletynu Informacji  Publicznej  za 2016 r.,  w

którym  ujawniony  był  rejestr  umów,  zawartych  przez  stołeczny  ratusz.  Jednocześnie

dziennikarze  nie  analizowali  sprawozdań  finansowych  Fundacji  za  wcześniejsze  okresy,  jak

również  nie  badali  wpływów  FRDL  za  poszczególnych  rządów  i  nie  porównywali  tych

wpływów, tj.  nie ustalali,  jak wpływy te kształtowały się w okresach rządów poszczególnych

partii  politycznych.  Wyboru  ekspertów,  których  wypowiedzi  następnie  umieszczono  w

reportażach,  dokonał  Jarosław  Olechowski  (k.281-284  –  zeznania  świadka  Jakuba

Wojtanowskiego, k. 299-303 zeznania świadka Jarosława Olechowskiego).

Dnia  31  października  2016 r.  „Wiadomości”  poinformowały  o  konferencji  prasowej

organizacji pozarządowych, zwołanej po publikacjach prasowych (k.226 – płyta CD).

W dniu 27 listopada 2016 r. w wieczornym wydaniu „Wiadomości” o godz. 19.30 na

antenie  TVP1  opublikowano  reportaż  dziennikarki  TVP  S.A.  Ewy  Bugały  pt.  „Teoria

wicepremiera”. Reportaż otwierała zapowiedź prowadzącego:  „A teraz wracamy do głośnego

tematu  finansowania  fundacji  i  stowarzyszeń  (…)”.  W  materiale  zamieszczono  wypowiedź

Rafała Trzaskowskiego (przedstawiciela PO), który stwierdził, że tworzenie takiego wrażenia, że

dochodziło  do  jakiegokolwiek  rozdawnictwa  politycznego,  jest  atakiem  tak  naprawdę  na

wiarygodność organizacji pozarządowych. Pokazano również stanowisko Krzysztofa Hetmana z

PSL. Natychmiast po wypowiedziach tych polityków autorka materiału Ewa Bugała podała, że

Wiadomości  „kilkakrotnie  informowały  o działalności  fundacji  najchętniej  dotowanych przez

instytucje  publiczne”. Następnie  opublikowano  wypowiedź  eksperta  Stanisława  Janeckiego:

„Jeśli  jest  wielka  fundacja,  która  obraca  dużym budżetem i  płace  zajmują  w jej  wydatkach

bardzo dużą pozycję,  to coś jest nie tak”.  Kolejno Ewa Bugała relacjonowała,  że w Fundacji

Caritas  wynagrodzenia  stanowiły  jedynie  5%  przychodów,  natomiast  w  Fundacji  Rozwoju

Demokracji  Lokalnej  na  wynagrodzenia  przeznaczane  jest  nawet  50%  przychodów,  a  w

poprzednim roku na konto tej fundacji wpłynęło ponad dwadzieścia osiem milionów siedemset

tysięcy złotych.  Dziennikarka podała również,  że  „paradoksalnie  fundacje,  które publicznych

pieniędzy dostają najwięcej najczęściej realizują projekty, których zasadność budzi wątpliwości i

13



pytania,  czy  aby  realizują  najpilniejsze  potrzeby” i  wskazała  tematykę  szkoleń

przeprowadzonych przez FRDL: „Problematyka zwierząt w kontekście zadań gminy i powiatu”,

„Rozliczenie delegacji służbowych w 2016 r. z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej kosztów

podróży”,  „Udział w Krajowym Kongresie Forów Sekretarzy” (k.191 – płyta CD z nagraniem

programu;  k.  329-334 –  stenogram nagrania;  k.284-287 –  zeznania  świadka  Ewy  Bugały  –

Olszowskiej).

Ewa  Bugała  -  dziennikarka,  będąca  autorką  powyższego  materiału  prasowego,

przygotowała  go,  bazując  na  informacjach  zaczerpniętych  ze  sprawozdań  finansowych

organizacji  pozarządowych  wskazanych  w  publikacji,  zamieszczonych  na  ich  stronach

internetowych.  W  ten  sposób  ustaliła,  jaką  część  przychodów  poszczególne  organizacje

przeznaczają  na  wynagrodzenia  dla  swoich  pracowników.  Dokonała  zestawienia  powodowej

Fundacji  oraz Fundacji  Caritas (zajmującej  się działalnością  charytatywną na rzecz ubogich),

gdyż  obie  fundacje  są  organizacjami,  które  pozyskiwały  pieniądze  z   środków publicznych.

Wybrała  też  cytaty  z  wypowiedzi  ekspertów,  które  ukazały  się  w  jej  reportażu,  a  także  z

wypowiedzi polityków (k.284-287 – zeznania świadka Ewy Bugały – Olszowskiej).

Wydawcą  „Wiadomości”  w dniu  25  października  2016 r.  był  Robert  Kalinowski,  a

wydawcą „Wiadomości” w dniach 24 października 2016 r. i 27 listopada 2016 r. był Grzegorz

Pawelczyk.  Obydwaj  zatwierdzili  wyżej  wymienione  materiały  do  publikacji.  Zdaniem

wydawców  materiały  nie  były  o  Fundacji,  lecz  raczej  o  osobie  Jerzego  Stępnia  i  jego

powiązaniach  z  Fundacją.  Jerzy  Stępień  intensywnie  wypowiadał  się  wówczas  publicznie  na

tematy  polityczne,  które  to  wypowiedzi  nie  były  zbieżne  z  polityką  obozu  rządzącego  PiS

(k.303–305  –  zeznania  świadka  Roberta  Kalinowskiego;  k.352-354  –  zeznania  świadka

Grzegorza Pawelczyka).

Materiały  wyemitowane  w  „Wiadomościach”  na  temat  powodowej  Fundacji

spowodowały szereg  dalszych publikacji  prasowych.  Portale  pisały  o  „firmie finansowanej  z

kasy ratusza” Hanny Gronkiewicz – Waltz, „grubych milionach dla  fundacji Jerzego Stępnia”,

której politycy PO i PSL „przyznawali sowite dotacje”, o sponsorowaniu fundacji byłego prezesa

TK przez Warszawę, o bajońskich dotacjach dla fundacji (96-104 – wydruki artykułów z portali

internetowych). 

14



Po publikacji „Wiadomości” z 24 i 25 października oraz 27 listopada 2016 r. zaufanie

samorządów terytorialnych w poszczególnych regionach do FRDL zostało znacznie osłabione.

Samorządy rezygnowały ze współpracy z FRDL, unieważniono część przetargów na organizację

szkoleń, nie zgłaszano pracowników na szkolenia realizowane przez Fundację. Grupy zawodowe

zrzeszone  w  ośrodkach  regionalnych  FRDL zaczęły  się  rozpadać.  Urzędnicy  samorządowi  i

ministerialni domagali się od Fundacji wyjaśnień. Na Podkarpaciu pojawiły się akty wandalizmu,

zrywano  tablice  z  informacją  o  siedzibie  FRDL  lub  dopisywano  na  nich  wulgaryzmy.  Ze

współpracy  rezygnowały  też  ministerstwa,  wstrzymując  wypłatę  środków  pieniężnych  na

realizację  zaplanowanych  projektów.  Wyniki  finansowe  powódki  spadły.  Wizerunek  FRDL

został  nadszarpnięty  (k.366-369  –  zeznania  świadka  Anny  Jagiełło;  k.370-372  –  zeznania

świadka  Andrzeja  Banacha;  k.  395v-398v  -  zeznania  strony  powodowej  Cezarego

Trutkowskiego).

FRDL  wezwała  TVP  S.A.  do  sprostowania  informacji  zaprezentowanych  w  wyżej

opisanych programach telewizyjnych. Publiczny nadawca odmówił jednak sprostowania (k.145-

188 – korespondencja stron w sprawie sprostowania; okoliczność bezsporna). 

Sąd  ustalił  powyższy  stan  faktyczny  na  podstawie  dokumentów  złożonych  do  akt

sprawy (w tym wyżej  wymienionych),  zeznań świadków: Jakuba Wojtanowskiego,  Jarosława

Olechowskiego,  Ewy Bugały  – Olszowskiej,  Roberta  Kalinowskiego,  Grzegorza  Pawelczyka,

Anny  Jagiełło,  Andrzeja  Banacha,  Witolda  Monkiewicza,  Jerzego  Stępnia,  Jana  Jakuba

Wygnańskiego oraz Zofii  Komorowskiej,  nagrań spornych programów telewizyjnych,  a także

przesłuchania w imieniu strony powodowej Cezarego Trutkowskiego (Prezesa Zarządu FRDL).

W ocenie  Sądu dokumenty  złożone do akt  sprawy zasługiwały  na  uwzględnienie  w

całości.  Podobną  ocenę  odnieść  należało  do  nagrań  spornych  programów  telewizyjnych,

złożonych  do  akt  sprawy  w  formie  płyt  CD.  Strony  nie  wnosiły  zarzutów  co  do  ich

prawidłowości  czy  autentyczności,  wobec  czego  Sąd  również  nie  znalazł  podstaw  do

kwestionowania ich wartości dowodowej.

Sąd dał wiarę wszystkim przesłuchanym w sprawie świadkom. Ich relacje były bowiem

spójne,  rzeczowe  i  wzajemnie  uzupełniające  się.  Jedynie  relacje  świadków,  będących

15



dziennikarzami  odpowiedzialnymi  za  powstanie  i  publikacje  spornych materiałów prasowych

(Jarosław  Olechowski,  Jakub  Wojtanowski,  Ewa  Bugała  –  Olszowska,  Robert  Kalinowski  i

Grzegorz Pawelczyk), w których zapewnili oni, że dochowali należytej staranności i rzetelności

przy  pracy,  nie  mógł  stanowić  podstawy  ustaleń  faktycznych  w  sprawie,  albowiem  ocena

przedmiotowych kwestii jest rzeczą Sądu przy merytorycznym rozstrzygnięciu przedmiotu sporu.

Sąd  dał  wiarę  również  zeznaniom  Cezarego  Trutkowskiego,  przesłuchanego  w

charakterze strony, uznając, że jego relacja jest logiczna i koresponduje z pozostałym materiałem

dowodowym zgromadzonym w sprawie, w tym przede wszystkim z zeznaniami świadków.

Sąd  oddalił  wniosek  pozwanej  o  dopuszczenie  dowodu  z  zeznań  świadków Kamila

Zaradkiewicza, Piotra Wawrzyka, Stanisława Janickiego oraz Piotra Guziała (k.305 – protokół

rozprawy z  dnia  5  czerwca 2019 r.).  Sąd  ocenił  bowiem,  że  okoliczności,  na  które  zostali

zgłoszeni ci świadkowie, tj. podstawy formułowania opinii wyrażonych w audycjach objętych

pozwem  i  treść  tych  opinii,  są  nieistotne  dla  rozstrzygnięcia  sprawy.  Treść  opinii  została

upubliczniona w spornych programach, co wynika z przedłożonych nagrań, a więc nie wymaga

dodatkowego dowodu.  Podstawy wygłoszonych opinii są również bez znaczenia w niniejszej

sprawie, albowiem ostatecznie za emisję tych opinii  odpowiada pozwana i to pozwana winna

wykazać, że miała podstawy do upublicznienia konkretnych opinii ekspertów. Sąd ocenił nadto,

iż zbędne jest przesłuchiwanie świadka Piotra Guziała na okoliczność interesu społecznego w

podjęciu tematu omówionego w audycjach objętych pozwem, albowiem okoliczność tę można

ustalić na podstawie wszystkich innych dowodów przeprowadzonych w sprawie.

Sąd oddalił również wniosek powódki o dopuszczenie dowodu z zeznań świadka Piotra

Glińskiego  na  okoliczność  niezasadności  i  nieprawidłowości  zarzutów  wobec  organizacji

pozarządowych zawartych w spornych publikacjach (k.305 – protokół rozprawy z dnia 5 czerwca

2019 r.). Przedmiotem rozważań Sądu w niniejszej sprawie była bowiem wyłącznie działalność

powodowej  Fundacji,  a  wszystkich  organizacji  pozarządowych  wymienionych  w

„Wiadomościach”  TVP1.  Nadto  okoliczność  niezasadności  zarzutów  wobec  powódki  można

było ustalić na podstawie pozostałych dowodów zgromadzonych w sprawie.    

           Ustalając stan faktyczny w sprawie, Sąd zastosował także zasady wynikające z art. 229 i

art. 230 kpc oraz opierając się na domniemaniu prawnym z art. 24 § 1 kc – na zasadzie art. 234

16



kpc. 

Sąd Okręgowy zważył, co następuje:

Powództwo zasługiwało na uwzględnienie w przeważającej części.

Powodowa Fundacja wywodziła roszczenie z faktu naruszenia jej  dóbr osobistych w

wyniku emisji przez pozwaną TVP S.A. materiałów telewizyjnych w dniach 24 i 25 października

2016 r. oraz w dniu 27 listopada 2016 r.

Zgodnie z art. 23 kc dobra osobiste człowieka (jak w szczególności: zdrowie, wolność,

cześć,  swoboda  sumienia,  nazwisko  lub  pseudonim,  wizerunek,  tajemnica  korespondencji,

nietykalność  mieszkania)  pozostają  pod  ochroną  prawa  cywilnego  niezależnie  od  ochrony

przewidzianej w innych przepisach. Z mocy art. 43 kc przepisy o ochronie dóbr osobistych osób

fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych. Stosownie do art. 24 § 1 kc ten czyjego

dobro osobiste zostało naruszone cudzym działaniem może żądać zadośćuczynienia pieniężnego

na  zasadach  określonych  w  kodeksie  cywilnym,  jak  również  może  żądać  zaniechania  tego

działania  -  chyba,  że nie  jest  ono bezprawne.  W myśl  art.  448 kc w razie  naruszenia  dobra

osobistego sąd może przyznać temu, czyje dobro osobiste zostało naruszone odpowiednią sumę

tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.

W przepisie art. 24 § 1 kc ustanowione zostało domniemanie bezprawności naruszenia

dobra  osobistego.  Domniemanie  to  podlega  obaleniu  przez  wykazanie  uprawnienia  do

określonego działania. Powyższe oznacza, że ten, kto twierdzi, że naruszono jego dobro osobiste,

nie  musi  wykazywać  bezprawności.  Ciężar  obalenia  domniemania  (braku  bezprawności

działania)  spoczywa  w  tym  wypadku  na  podmiocie,  któremu  zarzuca  się  naruszenie  dobra

osobistego  (pozwanym) – na podstawie  art.  6  kc  (por.  Piasecki  K.,  Kodeks  cywilny.  Księga

pierwsza. Część ogólna. Komentarz, Zakamycze 2003, tezy do art. 24 kc). Bezprawność oznacza

każde  zachowanie  się  sprzeczne  z  obowiązującym  porządkiem  prawnym  lub  zasadami

współżycia społecznego.

Zgodnie z treścią art. 37 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5,

poz.  24  ze  zm.) do  odpowiedzialności  za  naruszenie  prawa  prasowego  spowodowane

17



opublikowaniem materiału prasowego stosuje się zasady ogólne, a art. 38 ust. 1 ustawy Prawo

prasowe  precyzuje  dyspozycję  art.  24  §  1  k.c.,  w zakresie  legitymacji  materialnej  biernej,

przewidując  odpowiedzialność  cywilną  za  naruszenie  prawa  spowodowane  opublikowaniem

materiału  prasowego  autora,  redaktora  jak  również  innej  osoby,  którzy  spowodowali

opublikowanie  tego  materiału;  bez  wyłączenia  odpowiedzialności  wydawcy,  a  w  zakresie

odpowiedzialności  majątkowej  statuując  odpowiedzialność  solidarny  obowiązek  zapłaty.  Gdy

naruszenie dobra osobistego powodujące  szkodę niemajątkową,  nastąpiło  w wyniku działania

autora, redaktora i wydawcy, w istocie każda z tych osób odpowiada za swoje własne, odrębne

działanie (por.: wyrok Sądu Najwyższego z dnia 15 lipca 2004 r., sygn. akt V CK 675/03, OSNC

2005, nr 7-8, poz. 135). Autor publikacji ponosi odpowiedzialność za napisanie i skierowanie

publikacji do druku (emisji); redaktor naczelny - za dopuszczenie do opublikowania takiego, tj.

naruszającego dobra osobiste, materiału, a wydawca - z tego względu, że ma faktyczny i twórczy

wpływ na charakter programu telewizyjnego. Każda zatem z tych osób ponosi odpowiedzialność

w granicach określonych w ustawie odrębnie dla każdej z nich.

W razie naruszenia dóbr osobistych publikacją  prasową uwzględnić należy szczególne

regulacje  zawarte  w ustawie  Prawo prasowe,  które  modyfikują  zasady odpowiedzialności  za

naruszenie dóbr osobistych  (por. uchwała składu siedmiu sędziów SN z 18.02.2005 r., III CZP

53/04). W szczególności, oceniając kwestię bezprawności naruszenia dóbr osobistych publikacją

prasową, należy wziąć pod uwagę art. 12 ust. 1 Prawa prasowego, zgodnie z którym dziennikarz

jest  obowiązany zachować szczególną  staranność i  rzetelność  przy zbieraniu  i  wykorzystaniu

materiałów  prasowych,  zwłaszcza  sprawdzić  zgodność  z  prawdą  uzyskanych  informacji  lub

podać ich źródło. Wykazanie, że dziennikarz dochował miary staranności i rzetelności zwalnia z

odpowiedzialności za naruszenie dobra osobistego w związku z publikacją prasową. Nie ma też

podstaw do przypisania  odpowiedzialności,  jeżeli  publikacja  zawiera  informacje  prawdziwe i

dotyczy ważnego interesu społecznego (por. wyrok SN z 9.02.2018 r., I CSK 325/17; uchwała 7

sędziów SN z 18.02.2005 r.,  III  CZP 53/04; wyrok SA w Warszawie z 23.12.2014 r.,  I  ACa

933/14).

Przyjęcie, że dziennikarz spełnił powinność określoną w art. 12 ust. 1 Prawa prasowego

oznacza,  że przy zbieraniu materiałów korzystał  z rzetelnego źródła informacji,  sprawdził ich

zgodność z prawdą przez sięgnięcie do wszystkich innych dostępnych źródeł i upewnił się do co

18



zgodności  informacji  z  innymi  znanymi  faktami,  a  także  umożliwił  osobie  zainteresowanej

ustosunkowanie  się  do  uzyskanych  informacji.  Istotne  jest  wszechstronne  przekazanie  tych

informacji  i  niedziałanie  pod  z  góry  założoną  tezę. Formułując  warunek  „szczególnej

staranności”, ustawodawca domaga się od dziennikarzy staranności, większej od tej, która jest

normalnie  przyjmowana  w  prawie  cywilnym  (por.  wyrok  Sądu  Najwyższego  z  dnia  8

października 1987 r., II CR 269/87, OSNC 1989/ 4/ 66; postanowienie SN z dnia 17 października

2001  r.,  IV  KKN  165/97,  OSNKW  2002/3-4/28).  Przy  zbieraniu  materiałów  najistotniejsze

znaczenie  ma rodzaj  i  rzetelność  źródła  informacji  (dziennikarz  nie  powinien  opierać  się  na

źródle,  którego obiektywizm lub  wiarygodność  budzi  wątpliwości),  sprawdzenie  zgodności  z

prawdą  uzyskanych  informacji  przez  sięgnięcie  do  wszystkich  innych  dostępnych  źródeł  i

upewnienie się  co do zgodności  informacji  z innymi znanymi faktami,  a także umożliwienie

osobie  zainteresowanej  ustosunkowania  się  do  uzyskanych  informacji  (tak:  uchwała  składu

siedmiu sędziów z dnia 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04).

Podnieść należy, że proces pracy dziennikarza składa się z dwóch podstawowych etapów:

pierwszy –  zbierania  informacji  i  ich  weryfikacji  oraz  drugi  –  ich  wykorzystania.  Na etapie

zbierania  materiałów  najistotniejsze  znaczenie  ma  rodzaj  i  wiarygodność  źródła  informacji.

Dziennikarz  nie  powinien  opierać  się  na źródle,  którego obiektywizm budzi  wątpliwości.  Na

etapie wykorzystania  materiałów konieczne  jest  wszechstronne,  a nie selektywne przekazanie

informacji, niedziałanie pod z góry założoną tezę oraz rozważenie powagi stawianych zarzutów.

Uchybienia popełnione na każdym z tych etapów pracy mogą stanowić podstawę zarzutu braku

zachowania szczególnej, kwalifikowanej staranności i rzetelności. 

Odnosząc  powyższe  do  stanu  faktycznego  przedmiotowej  sprawy,  Sąd  ocenił,  iż

pozwana nie obaliła domniemania z art. 24 § 1 kc oraz nie wykazała przesłanek z art. 12 ust. 1

ustawy Prawo prasowe, mogących uwolnić ją od odpowiedzialności. 

Jakkolwiek  sporne  materiały  telewizyjne  niewątpliwie  dotykają  tematyki  ważnej  z

punktu widzenia interesu społecznego, albowiem dotyczą sposobu pozyskiwania i wydatkowania

pieniędzy publicznych przez organizacje pozarządowe, to zawierają informacje nieprawdziwe, a

działaniu dziennikarzy odpowiedzialnych za powstanie i  wydanie tych materiałów nie sposób

przypisać należytej staranności i rzetelności w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy Prawo prasowe. 

19



W ocenie  Sądu za  nieprawdziwy uznać  należy  przekaz  płynący  ze  wszystkich  trzech

kwestionowanych pozwem reportaży, że powodowa Fundacja otrzymywała jakiekolwiek dotacje

od warszawskiego ratusza czy resortów kierowanych przez polityków z koalicji PO-PSL, a środki

finansowe  pozyskiwała  dzięki  przychylności  politycznej  ze  strony  polityków  tej  formacji

politycznej. Materiał dowodowy zgromadzony w sprawie zarzutów tego rodzaju nie potwierdza.

Nie  można  zgodzić  się  z  argumentacją  pozwanej,  że  stwierdzenie  „dotacja” pojawia  się  w

materiałach tylko dwukrotnie, a dziennikarze użyli potocznego słowa  „dotacja” na określenie

kwot otrzymanych przez Fundację.  W szczególności  podnieść należy,  że słowo  „dotacja” w

języku  potocznym oznacza  nieodpłatną  oraz  bezzwrotną  pomoc  finansową i  –  jak  wynika  z

doświadczenia  życiowego  -  każdy  odbiorca,  obdarzony  nawet  przeciętnymi  zdolnościami

intelektualnymi, w ten sposób słowo to rozumie. Jak powszechnie wiadomo, przeciętny obywatel

w języku codziennym nie używa słowa „dotacja” jako synonimu wynagrodzenia za wykonaną

pracę  czy  usługę.  Wbrew  wywodom  pozwanej,  wyraz  ten  –  bądź  jego  formy  zbliżone

znaczeniowo -  pojawiają się w inkryminowanych materiałach wielokrotnie  („Na liście  tych,

których  dotuje Warszawa,  jest  fundacja,  z  którą  związany  jest  były  Prezes  Trybunału

Konstytucyjnego (…)”, „Z pieniędzy warszawskiego ratusza  skorzystała także (…), „dotowane

fundacje”, „Poprzedni rząd  hojny dla Fundacji Jerzego Stępnia”, „Komu i za co warszawski

ratusz,  a  także  wielkie  ministerstwa  udzielały  wielkich  dotacji?”„Wiadomości  informowały o

organizacjach  najchętniej  dotowanych przez  instytucje  publiczne  (…)”,  „Fundację  Jerzego

Stępnia  wspierał (…),  fundacja  dostała  pieniądze).  Powyższe  w  sposób  nieuprawniony  i

wprowadzający  odbiorcę  w  błąd  sugeruje,  że  powodowa  Fundacja  była  beneficjentem

nieodpłatnej  i  bezzwrotnej  pomocy finansowej  państwa i  samorządu terytorialnego,  co  –  jak

wynika  z  materiału  dowodowego  zgromadzonego  w sprawie  -  w  istocie  nie  miało  miejsca.

Powyższego wrażenia  przeciętnego  widza  „Wiadomości”  nie  zakłóca  jednoczesne  podanie  w

materiale,  że  przelewy finansowe były  zapłatą  za  szkolenia  prowadzone  przez  powódkę  (co

wynika  np.  z  nagranej  i  odtworzonej  wypowiedzi  rzecznika  stołecznego  ratusza).  Mnogość

bowiem  informacji  o:  dotowaniu  organizacji  przez  instytucje  publiczne,  udzielaniu  wielkich

dotacjach z ministerstw i ratusza, dostawaniu pieniędzy z resortów, wspieraniu finansowym przez

polityków,  ratusz  i  ministerstwa,  korzystaniu  z  pieniędzy  samorządowych  -  w powiązaniu  z

komentarzami dziennikarzy, że sprawa budzi ogromne kontrowersje, a w powodowej Fundacji

panuje „nerwowa atmosfera” w efekcie danych ujawnionych w „Wiadomościach” - w ocenie

20



Sądu umacnia w przeciętnym widzu przekonanie, że powodowa Fundacja nie działa prawidłowo

w zakresie pozyskiwania środków publicznych. 

Niezależnie  od  powyższego  Sąd ocenił,  iż  omawiane  materiały  telewizyjne  zawierają

nadto nieprawdziwą informację, że powodowa Fundacja pozyskiwała publiczne pieniądze dzięki

przychylności politycznej ze strony polityków koalicji PO – PSL. Pozwana kwestionowała, że

reportaże zawierają tego rodzaju sugestie, jednak Sąd miał na względzie, że w „Wiadomościach”

z dnia 24 października  2016 r.  pojawia się  wypowiedź prof.  Piotra Wawrzyka:  „Biorąc pod

uwagę, że większość tych podmiotów, o których jest mowa,  powiązanych jest z byłym obozem

władzy, a także z władzą samorządową w Warszawie, to widać, że Ratusz stara się nagradzać

osoby sobie przychylne”.  Sąd miał na względzie, że co prawda cytowana powyżej wypowiedź

nie pochodzi od dziennikarzy pozwanej, a od wybranego przez nich eksperta, to jednak w ocenie

Sądu na  równi z  wypowiedziami  własnymi prasa odpowiada za treść i  formę przytaczanych

informacji i ocen osób trzecich. Jeśli dziennikarz decyduje się upublicznić zarzut wypowiedziany

przez osobę trzecią ponosi odpowiedzialność za jej słowa. Dlatego dziennikarza obciąża przed

publikacją cudzych twierdzeń szczególnie staranne i rzetelne zweryfikowanie ich. Wyjątek może

stanowić sytuacja, gdy dziennikarz cytuje cudzą wypowiedź i jednocześnie wyraźnie się od niej

dystansuje  albo  przytacza  ją,  by  zwalczyć  zawarty  w niej  pogląd  (por.  pogląd  wyrażony  w

uzasadnieniu wyroku Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 13.11.2018 r., I ACa 88/18, który Sąd

Okręgowy rozpoznający niniejszą sprawę w pełni podziela). 

Skoro  zatem  w  przedmiotowej  sprawie  pozwana  zdecydowała  się  upublicznić  zarzut

wybranego przez nią eksperta na temat rzekomego pozyskiwania publicznych pieniędzy przez

powódkę  dzięki  przychylności  politycznej  dla  polityków  poprzedniej  władzy,  przy  czym jej

dziennikarze  nie  zdystansowali  się  od  tej  wypowiedzi,  to  pozwana  ponosi  pełną

odpowiedzialność  za  cytowane  słowa.  Pozwana  nie  udowodniła  w  toku  procesu,  że  istotnie

działalność  powódki  opierała  się  na  powiązaniach  politycznych,  przez  co  uznać  należy,  że

wskazane informacje nie były zgodne z prawdą. 

Z tożsamych względów Sąd odniósł tę samą ocenę do cytowanej w „Wiadomościach” z

dnia  24  października  2016  r.  wypowiedzi  prof.  Kamila  Zaradkiewicza:  „Okazuje  się,  że

pieniądze,  które mają być przeznaczone dla wspólnoty lokalnej,  trafiają  do fundacji,  których

celem  jest  działalność  niewiele  mająca  w  rzeczywistości  wspólnego  z  rozwojem  np.  miasta

21



Warszawy”. Dziennikarze pozwanej nie zwalczali przytoczonych słów eksperta i nie odcięli się

od nich, wobec czego Sąd przyjął,  że w istocie utożsamiali  się ze sformułowanym zarzutem.

Skoro pozwana nie udowodniła ponad wszelką wątpliwość, iż istotnie powódka nie działała na

rzecz  rozwoju  wspólnoty  samorządowej,  Sąd  ocenił,  że  również  i  omawiana  informacja  nie

odpowiada rzeczywistości.

W ocenie Sądu podane w „Wiadomościach” informacje na temat rzekomego dotowania

powódki przez samorząd czy władze rządowe były wynikiem błędnej analizy oraz interpretacji

danych  pozyskanych  przez  dziennikarzy  pozwanej.  Jak  wynika  bowiem  z  zeznań  autorów,

współautora oraz wydawcy spornych programów - świadków Jakuba Wojtanowskiego (k.281-

284), Jarosława Olechowskiego (k.299-303), Roberta Kalinowskiego (k.303-305) i Ewy Bugały

–  Olszowskiej  (k.284)  dziennikarze  oparli  przekazy  telewizyjne  na  danych  ujawnionych  w

Biuletynie  Informacji  Publicznej  i  jawnych  sprawozdaniach  finansowych  powódki,

zamieszczonych  na  jej  stronach  internetowych.  W  żadnym  z  tych  źródeł  nie  było  jednak

informacji o dotacjach, jakimi powódka była obdarzana przez jednostki samorządu terytorialnego

czy ministerstwa. Była za to informacja o przelewach za wykonane usługi szkoleniowe. W tej

sytuacji  kilkakrotnie  powtarzane  w  „Wiadomościach”  zdania  na  temat  udzielania  wielkich

dotacji,  dostawania  pieniędzy,  korzystania  z  hojności  ratusza,  zakwalifikować  należy  jako

nadużycie i manipulowanie faktami. Tę samą ocenę odnieść należy do zamieszczonej w materiale

z  dnia  24  października  2016  r.  informacji  sugerującej,  że  powódka  prowadziła  działalność

statutową  dzięki  przychylności  politycznej  dla  byłego  obozu  władzy  PO –  PSL,  od  którego

otrzymywała wielkie pieniądze. Jak wynika z zeznań świadków Jakuba Wojtanowskiego (k.281-

284), Jarosława Olechowskiego (k.299-303), Roberta Kalinowskiego (k.303-305) i Ewy Bugały

– Olszowskiej (k.284), dziennikarze nie zadali sobie nawet trudu, aby porównać, jak kształtowały

się wpływy z działalności statutowej powódki za rządów PO – PSL, a jak za rządów PIS. Nie

przeprowadzili żadnej analizy porównawczej, nie wyciągnęli logicznych wniosków, ograniczając

się do prostego – nie popartego faktami - zarzutu, że skoro badane przelewy opiewały na znaczne

sumy, to musi być to nagroda za przychylność polityczną. Z pewnością podobne zachowanie,

polegające na powierzchownym badaniu źródeł, ocenić należało jako przejaw braku należytej

staranności i rzetelności dziennikarskiej.

22



Podobnie przejawem wyjątkowej niestaranności i rzetelności dziennikarskiej był przekaz

zawarty w materiale wyemitowanym w „Wiadomościach” z dnia 27 listopada 2016 r., autorstwa

Ewy  Bugały  –  Olszowskiej,  w  którym  poddano  w  wątpliwość  rzetelność  wydatkowania

publicznych  pieniędzy  przez  powódkę  poprzez  porównanie  jej  do  Fundacji  Caritas.  W

przedmiotowym reportażu  wskazano, że powodowa Fundacja na wynagrodzenia wydaje ponad

50% rocznych przychodów, podczas gdy Fundacja Caritas przeznacza na wynagrodzenia tylko

2% rocznych przychodów. Wskazać należy, że informacje te co prawda nie są nieprawdziwe,

jednak  sposób  ich  prezentacji  prowadzi  w  istocie  do  dezinformacji.  Zestawienie  bowiem

powodowej Fundacji, której celem statutowym jest działalność szkoleniowa, a co za tym idzie

główne jej wydatki stanowią wynagrodzenia wykładowców (czy wynajem sal wykładowych), z

Fundacją Caritas, której działalność opiera się na wolontariacie, przez co wynagrodzenia w jej

budżecie  stanowią  dużo  niższą  kwotę,  świadczy  o  braku  woli  przestawienia  pełnego  stanu

faktycznego, pokazania wszystkich faktów istotnych z punktu widzenia poruszonego tematu i

doniosłości postawionych w publikacji  zarzutów. Przyjmując powyższą ocenę, Sąd Okręgowy

miał również na względzie pogląd wyrażony w uzasadnieniu wyroku Sądu Najwyższego z dnia

30 czerwca 2017 r.  sygn.  akt  I  CSK 621/16,  który  Sąd w składzie  rozpoznającym niniejszą

sprawę w pełni podziela, a zgodnie z którym  „nie może być uznana za rzeczową taka ocena,

która  opiera  się  wprawdzie  na  faktach  prawdziwych,  ale  celowo  tak  dobranych,  aby

uwiarygodniały  one  krytyczną  ocenę  naruszającą  dobra  osobiste  innej  osoby,  mimo  braku

rzeczywistego  związku  w  świetle  zasad  logicznego  rozumowania  i  zasad  doświadczenia

życiowego wyrażonej oceny z tak dobranymi faktami”.

Mając na uwadze powyższe,  Sąd ocenił,  że  działania  dziennikarzy  były tendencyjne  i

selektywne, a analiza zebranych danych błędna, nielogiczna i zmierzająca do wykazania z góry

założonej przez pozwaną tezy - w celu wywołania u przeciętnego widza negatywnego wrażenia,

że powodowa Fundacja działa niezgodnie z prawem lub nieetycznie w zakresie pozyskiwania i

wykorzystania środków publicznych. 

Zdaniem  Sądu  błędna  analiza  danych  jest  również  naruszeniem  obowiązku

dziennikarskich standardów z art. 12 ust. 1 ustawy Prawo prasowe. W ocenie Sądu dziennikarz

winien ważyć powagę zarzutu, okazać powściągliwość w formułowaniu kategorycznych ocen,

wykazać  krytycyzm  i  obiektywizm.  W  przedmiotowej  sprawie  pozwana  nie  dochowała

23



wskazanej miary staranności.

Jednocześnie  podnieść  należy,  że  przyjętej  przez  Sąd  oceny  prawnej  nie  zmienia

okoliczność,  iż  w  kwestionowanych  materiałach  prasowych  pozwana  zamieściła  stanowiska

samej  zainteresowanej.  Pojawiająca  się  w  „Wiadomościach”  z  dnia  24  października  2016  r.

wypowiedź wiceprezesa powodowej Fundacji Witolda Monkiewicza, w której wyjaśnia on, że

przelewy stanowiły opłatę za udział pracowników urzędu miasta w szkoleniach zorganizowanych

przez Fundację, jest zestawiona z informacją dziennikarzy TVP o tym, że podział środków budzi

kontrowersje, Fundacja jest dotowana przez warszawski ratusz, a jej działalność opiera się na

powiązaniach politycznych. Taki zabieg dziennikarski w istocie służył osłabieniu siły przekazu

płynącego  z  wypowiedzi  przedstawiciela  Fundacji  -  poprzez  wywołanie  i  utrwalenie  u

przeciętnego odbiorcy negatywnego wrażenia i  przekonania,  że powódka działa  w sposób co

najmniej nieetyczny. Podobny zabieg zastosowano w reportażu z dnia 25 października 2016 r., w

którym  zamieszczono  fragment  oświadczenia  Jerzego  Stępnia,  w  jakim  zaprzecza  on,  by

kiedykolwiek kierował Fundacją i podaje, że w Fundacji pełni Funkcję Przewodniczącego Rady

Fundatorów.  Przedmiotowe  oświadczenie  Jerzego  Stępnia  nie  miało  dla  przeciętnego  widza

żadnej siły przekazu – a to wobec mnogości informacji o tym, że: poprzedni rząd był hojny dla

Fundacji, o „systemie niejasnych powiązań i zależności”, o wielkich dotacjach otrzymywanych z

ratusza i ministerstw, o wspieraniu organizacji przez władze samorządowe i centralne w czasie

rządów PO – PSL.

Uwzględniając powyższe, Sąd ocenił,  iż zamieszczenie w reportażach stanowisk osób

zainteresowanych miało na celu stworzenie pozorów dochowania miary należytej staranności i

rzetelności. W istocie jednak wszystkie zastosowane zabiegi dziennikarskie zniekształcały stan

faktyczny,  posługując  się  uproszczeniem i  manipulacją,  oparte  były na  błędnych ustaleniach,

przypuszczeniach i skojarzeniach. Dziennikarze nie zachowali niezbędnego umiaru i właściwej

proporcji w prezentowaniu faktów, zarzutów oraz krytyki.

Rozstrzygając  przedmiotową  sprawę,  Sąd  Okręgowy  zważył  nadto,  że  dobrami

osobistymi są zarówno wolność, w tym wolność ocen i wypowiedzi, jak i dobre imię. Prawo do

wolności i prawo do ochrony czci oraz dobrego imienia są chronione przez art. 14, 54 ust. 1 oraz

art.  30  i  47  Konstytucji  RP,  art.  10  ust.  1  i  2  Konwencji  o  ochronie  praw  człowieka  i

podstawowych wolności sporządzonej w Rzymie 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r., nr 61, poz.

24



284), art. 19 Powszechnej deklaracji praw człowieka, art. 17 i 19 Międzynarodowego paktu praw

obywatelskich  i  politycznych,  art.  23 i  24 kc oraz ar.  1,  6,12 ust.  1  i  art.  41 ustawy Prawo

prasowe. Ranga obu tych praw jest jednakowa, żadne z nich nie ma charakteru absolutnego, ani

pierwszeństwa. Kolizja między nimi powinna być rozwiązywana na tle okoliczności konkretnej

sprawy (por. wyrok Sądu Najwyższego z 15.03.2018 r., III CSK 387/16). Skuteczne powoływanie

się na wyłączenie bezprawności naruszenia dóbr osobistych wymaga wykazania co najmniej, że

krytyka  opiera  się  na  informacjach,  które  zostały  rzetelnie  i  starannie  zebrane  oraz

zweryfikowane;  tylko  krytyka  rzeczowa  i  rzetelna  może  rzeczywiście  służyć  społeczeństwu.

Wypowiedź  rzetelna  to  taka  wypowiedź,  w  odniesieniu  do  której  zawarte  w  niej  zarzuty  i

twierdzenia  znajdują  dostateczną  podstawę  w  zaistniałych  faktach   (por.  wyrok  Sądu

Apelacyjnego w Warszawie z 24.05.2018 r., V ACa 256/17). Nie może być uznana za rzeczową

taka ocena, która opiera się wprawdzie na faktach prawdziwych, ale celowo tak dobranych, aby

uwiarygodniały  one  krytyczną  ocenę  naruszającą  dobra  osobiste  innej  osoby,  mimo  braku

rzeczywistego  związku  w  świetle  zasad  logicznego  rozumowania  i  zasad  doświadczenia

życiowego  wyrażonej  oceny  z  tak  dobranymi  faktami  (por.  uzasadnienie  wyroku  Sądu

Najwyższego z dnia 30.96.2017 r., I CSK 621/16) .

 Jak wskazano i  wyjaśniono powyżej,  w okolicznościach przedmiotowej  sprawy Sąd

uznał,  że  informacje  zawarte  w  spornych  programach  telewizyjnych  nie  zostały  należycie

zebrane i  wykorzystane,  a pozwaną cechowała wyjątkowa niestaranność,  brak obiektywizmu,

rzeczowości i uczciwości. Fakty zostały podane w taki sposób i opatrzone takimi komentarzami,

by  u  przeciętnego  widza  wzbudzić  przekonanie  o  co  najmniej  nieetycznym  postępowaniu

powodowej Fundacji, przy braku ku temu rzeczywistych podstaw. W istocie więc fakty poddano

manipulacji.  W  konsekwencji  w  ocenie  Sądu  pozwana  przekroczyła  granice  wolności

wypowiedzi, którą wyznaczało prawo powódki do ochrony dobrego imienia. Dlatego też ważąc

w przedmiotowej sprawie dwie wartości – wolność słowa i dobra osobiste powódki – Sąd dał

prymat  tym  drugim.  Tym samym Sąd  ocenił,  że  działanie  pozwanej  było  bezprawne,  gdyż

przekraczało granice dozwolonej krytyki i wolności słowa.

W tych okolicznościach Sąd uznał, że pozwana nie obaliła domniemania z art. 24 § 1 kc i

nie wykazała przesłanek z art. 12 ust. 1 ustawy Prawo prasowe.

           W konsekwencji  pozwana odpowiada za naruszenie  dóbr  osobistych powódki  na

25



podstawie art. 23 i 24 kc oraz art. 37 i 38 ustawy Prawo prasowe.

Sąd  ocenił,  że  zawarty  w  spornych  programach  telewizyjnych  przekaz  medialny,

sugerujący  widzom,  że  powodowa  Fundacja  otrzymywała  jakiekolwiek  dotacje  od

warszawskiego ratusza czy resortów kierowanych przez polityków z koalicji PO-PSL, a środki

finansowe pozyskiwała dzięki przychylności politycznej ze strony polityków poprzedniego obozu

władzy,  a  nadto  że  przepływ  środków  finansowych  przeznaczonych  na  wynagrodzenia  w

Fundacji  jest  nieprawidłowy, naruszają  dobra  osobiste  powódki  w  postaci  dobrego  imienia

(reputacji). Niewątpliwie postawienie organizacji pożytku publicznego, od 1989 r. zajmującej się

działalnością na rzecz rozwoju samorządu lokalnego (w tym w zakresie szkolenia pracowników

urzędów samorządowych i centralnych), opisanych powyżej zarzutów, przy braku istnienia ku

temu podstaw, stanowi naruszenie dóbr osobistych. Zarzuty takie – postawione publicznie (w

głównym wydaniu  „Wiadomości”  emitowanym przez  publicznego  nadawcę  oraz  na  stronach

internetowych pozwanej) – umniejsza wizerunek powódki w ocenie innych, a więc godzi w jej

reputację, renomę, dobre imię. Odziera ją również z wiarygodności w oczach osób trzecich w ten

sposób, że przypisuje jej rażąco naganne postępowanie, mogące spowodować utratę zaufania do

niej, potrzebnego do prawidłowego funkcjonowania na rynku.

Mając na uwadze powyższe, Sąd Okręgowy ocenił,  iż powódka zasługuje na ochronę

prawną. Dlatego też na podstawie art.  24 § 1 kc Sąd zobowiązał  pozwaną do przeproszenia

powódki. 

Sąd zważył, że przepis art. 24 § 1 kc pozostawia ocenie Sądu kwestię, czy żądana przez

powoda treść i forma oświadczenia jest odpowiednia i celowa do usunięcia skutków naruszenia, a

Sąd może kształtować treść oświadczenia także przez uściślenie sformułowań. Sąd ostatecznie

decyduje  o  miejscu,  liczbie  i  sposobie  publikacji  oświadczeń  o  przeproszeniu  stosownie  do

okoliczności konkretnego przypadku, równoważąc interesy pokrzywdzonego i pozwanego (por.

wyrok SN z 17.05.2013 r., I CSK 540/12; tak samo: wyrok SN z 10.11.2016 r., IV CSK 42/16;

wyrok SN z 13.04.2007 r., I CSK 28/07). 

Uwzględniając powyższe, Sąd zmodyfikował nieco treść przeprosin żądanych w pozwie

– tak, by powódce zapewnić niezbędną ochronę, a pozwanej nie obciążać ponad potrzebę.  W

ocenie  Sądu  w niniejszej  sprawie  zachodziła  potrzeba  przeredagowania  tekstu  oświadczenia,

26



jakiego żądała powódka, gdyż tekst ten był zbyt obszerny i zawierał powtórzenia, przez co uznać

należało go za nieodpowiedni. Dlatego też Sąd pominął w treści oświadczenia, które pozwana

zamieści na stronie internetowej, informację o tym, że prowadzona przez Fundację działalność

jest zgodna z prawem. Sporne materiały nie odnosiły się bowiem do działalności powódki we

wszystkich jej aspektach. Przedmiotem niniejszego procesu również nie była pełna działalność

statutowa Fundacji.  Stąd zobowiązanie  pozwanej  do publikowania tego rodzaju treści  byłoby

zbyt daleko idące, przez co nieadekwatne. Sąd pominął nadto zdanie: „Błędna była również teza,

jakoby  pozyskiwane  przez  Fundację  środki  publiczne  stanowiły  nagrodę  wynikającą  z

jakiejkolwiek przychylności władz, albowiem były one świadczone na rzecz Fundacji w związku

z realizacją konkretnych zadań publicznych” – albowiem zdanie to jest w istocie powtórzeniem z

akapitu pierwszego tekstu przeprosin, przez co uznać należy, że jest zbędne. Podobnie ostatni

akapit żądanego w pozwie oświadczenia, tj.: „W świetle powziętej wiedzy Telewizja Polska S.A.

przyznaje,  że  zawarte  w  powyższych  publikacjach  zarzuty  pod  adresem  Fundacji  Rozwoju

Demokracji  Lokalnej  były  nieuprawnione  i  bezpodstawne,  a  publikacja  tych  wiadomości

dokonana została z rażącym naruszeniem zasad staranności i rzetelności dziennikarskiej” (k.4,

strona 2 pozwu) nie podlegał publikacji, gdyż stanowił on powtórzenie informacji zawartych we

wcześniejszych  sformułowaniach  tekstu.  Nadto  w  ocenie  Sądu  zobowiązanie  pozwanej  do

publikacji  oświadczenia,  że  materiał  prasowy  był  wynikiem  rażącego  naruszenia  zasad

staranności i rzetelności dziennikarskiej, było zbędne, skoro oczywiste jest, że emisja przeprosin

w wyniku przegranego procesu o ochronę dóbr osobistych jest wynikiem ustalenia przez Sąd, że

doszło  do  naruszenia  standardów  dziennikarskich  określonych  w  ustawie  Prawo  prasowe.

Zdaniem Sądu zobowiązanie pozwanej do publicznego przeproszenia powódki jest wystarczającą

sankcją za naruszenie dóbr osobistych, a  nakazanie pozwanej  przyznania,  że jej  dziennikarze

rażąco naruszyli zasady staranności i rzetelności, byłoby nadmiernie dolegliwe.

Sąd zobowiązał pozwaną do utrzymywania przeprosin na stronie internetowej przez 30

dni  (zamiast  60  dni,  jak  żądano  w  pozwie),  oceniając,  że  jest  do  wystarczający  czas  dla

zapewnienia powódce należytej satysfakcji, a pozwanej nie obciąży ponad potrzebę. 

Sąd  zobowiązał  nadto  pozwaną  do  wyemitowania  przeprosin  w  głównym  wydaniu

„Wiadomości”  o 19.30,  pomijając  w treści  oświadczenia  zapewnienie  o tym,  że prowadzona

przez Fundacje działalność jest  zgodna z prawem. Jak wyjaśniono już powyżej,  Sąd miał  na

27



względzie,  że  ani  sporne  reportaże  ani  niniejszy  proces  sądowy  nie  odnosiły  się  do  pełnej

działalności  statutowej  powódki,  a  zatem  tego  rodzaju  oświadczenie  nie  było  adekwatne  do

zakresu naruszenia. 

Sąd nie  znalazł  podstaw do uwzględnienia  żądania  pozwu w zakresie  zobowiązania

pozwanej do wyświetlenia obrazu z tekstem przeprosin jeszcze przez 1 minutę i 20 sekund po

odczytaniu  tekstu przez dziennikarza, który – zgodnie z pozwem – miałby trwać minimum 1

minutę  45  sekund  -  uznając,  że  ze  względu  na  ograniczony  czas  trwania  programu

informacyjnego „Wiadomości” zobowiązanie tego rodzaju byłoby nadmiernym obciążeniem dla

pozwanej. Dlatego też Sąd zobowiązał pozwaną do przeprosin przy jednoczesnej emisji głosu i

wyświetleniu planszy z tekstem oświadczenia, nie zakreślając czasu minimalnego dla realizacji

nałożonego obowiązku. W ocenie Sądu zobowiązanie pozwanej do odczytania tekstu w sposób

płynny  i  zrozumiały  oraz  uwzględniający  interpunkcję  wymusi  na  publicznym  nadawcy

zapewnienie  odpowiedniej  ilości  czasu  antenowego  dla  przeproszenia  –  tak,  aby  wykonać

obowiązek wynikający z wyroku, a jednocześnie nie pozbawić odbiorców dostępu do informacji

w dalszej części programu.

Sąd oddalił  powództwo w zakresie żądania zobowiązania pozwanej do przeproszenia

powódki  na  łamach  dwutygodnika  „Pismo  Samorządu  Terytorialnego  WSPÓLNOTA”  oraz

miesięcznika  „Gazeta  Samorządu  i  Administracji”  (pkt.  2  i  3  pozwu).  Zgodnie  z  poglądem

wyrażonym w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 8 lutego 2008 r. I CSK 345/07 osobie, której

dobra osobiste naruszono, przysługuje prawo do uzyskania przeprosin w takiej formule, w jakiej

doszło  do  naruszenia.  Sposób  ochrony  dobra  osobistego  powinien  zostać  dobrany

proporcjonalnie  do  charakteru  i  sposobu  samego  naruszenia.  Skoro  zatem  w  przedmiotowej

sprawie do naruszenia dóbr osobistych doszło wskutek emisji  spornych reportaży w telewizji

oraz  wskutek  publikacji  materiałów  na  stronie  internetowej  pozwanej,  uznać  należy,  że

zobowiązanie pozwanej do zamieszczenia przeprosin w innych gazetach nie będzie adekwatnym

środkiem, prowadzącym do złagodzenia naruszenia. W istocie zobowiązanie tego rodzaju byłoby

nadmierną represją dla pozwanej, niewspółmierną do rozmiaru naruszenia dóbr osobistych. 

Sąd nie znalazł podstaw do uwzględnienia powództwa w zakresie nakazania pozwanej

usunięcia kwestionowanych materiałów ze strony internetowej pozwanej. Sąd podziela bowiem

stanowiska  odnoszące  się  do  tego  typu  żądań,  wyrażone  w  orzecznictwie  Europejskiego

28



Trybunału Praw Człowieka, jak i uzasadnieniu wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia

11 września 2015 r.  (sygn. akt  VI  ACa 1356/14). Wprawdzie Sąd Najwyższy wskazywał,  że

usunięcie  skutków  naruszenia  dóbr  osobistych  może  polegać  na  usunięciu  artykułu  z

internetowego  archiwum,  zwrócił  jednak  uwagę,  że  w  praktyce  nie  jest  możliwe  całkowite

usunięcie  publikacji  z  Internetu,  tak  samo  jak  nie  jest  to  możliwe  w  wypadku  wydania

papierowego, prowadziłoby to ponadto do nieuzasadnionej represji wobec pozwanego. Sąd nie

może też być sprowadzony do roli cenzora, nakazującego „wycięcie” odpowiednich fragmentów

lub nawet  całego  tekstu  (zob.  wyrok  Sądu Najwyższego z  dnia  28  września  2011 r.,  I  CSK

743/10). W wyroku Europejskiego Trybunału  Praw Człowieka  z  16 lipca  2013 r.  w sprawie

Węgrzynowski i Smolczewski przeciwko Polsce (nr 33846/07) uznano, że archiwa internetowe

służą  interesowi  publicznemu  i  podlegają  gwarancjom  wynikającym  z  ochrony  swobody

wypowiedzi. Co więcej, ETPCz ocenił, że „nie jest rolą sądów pisanie historii na nowo poprzez

nakazywanie  usunięcia  ze  sfery  publicznej  wszelkich  śladów  publikacji,  co  do  których

stwierdzono,  że  naruszają  prawa  innych  osób”.  Mając  na  uwadze  całokształt  okoliczności

sprawy,  Trybunał  uznał,  że  ograniczenie  swobody wypowiedzi  z  uwagi  na potrzebę  ochrony

dobrego  imienia  skarżącego  nie  byłoby  proporcjonalne  względem  konieczności  ochrony

pierwszego z dóbr. Trybunał podkreślał przy tym znaczący wkład archiwów internetowych w

proces przechowywania i udostępnianie wiadomości i informacji, wskazując, że archiwa takie są

ważnym źródłem edukacji i wiedzy historycznej, zwłaszcza że są łatwo dostępne dla szerokiego

ogółu i generalnie są bezpłatne. Celem prasy jest pełnienie roli stróża publicznego, to jednak ma

ona  także  do  spełnienia  drugą  rolę,  polegającą  na  prowadzeniu  i  udostępnianiu  szerokiemu

ogółowi archiwów, zawierających opublikowane już wcześniej wiadomości. Usunięcie artykułu z

archiwum internetowego stanowiłoby nieproporcjonalne wkroczenie w prawa prasy chronione na

podstawie art. 10 Europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności

(por.: sprawa Times Newspapers Ltd przeciwko Wielkiej Brytanii - wyrok z dnia 10 marca 2009

r. – skarga nr 3002/03 i nr 23676/03).

Jednocześnie  wobec  odmowy  nakazania  usunięcia  spornych  materiałów  z  zasobów

internetowych  Sąd  uwzględnił  żądanie  pozwu  w  zakresie  zobowiązania  pozwanej  do

utrzymywania bezpośrednio pod opublikowanymi materiałami tekstu przeprosin o treści tożsamej

do tekstu, który ukazać ma się na stronie głównej portalu prowadzonego przez pozwaną. Sąd

ograniczył jednak czas utrzymywania tekstu do 30 dni – z przyczyn omówionych powyżej.

29



Sąd  nie  znalazł  podstaw  do  uwzględnienia  powództwa  w  zakresie  zobowiązania

pozwanej  do  zaniechania  dalszych  naruszeń  dóbr  osobistych  powódki  poprzez  zakazanie

rozpowszechniania nieprawdziwych lub nieścisłych informacji  oraz bezpodstawnych zarzutów

wobec powódki oraz jej działalności (pkt. 6 pozwu). Sąd Okręgowy podziela stanowisko zawarte

w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 1965 r., II CR 13/65, zgodnie z którym z samego

celu roszczenia o zaniechanie wynika, że jest ono aktualne tylko wtedy, gdy istnieje uzasadniona

obawa  dalszego  naruszania  już  poprzednio  naruszonego  prawa.  W  przedmiotowej  sprawie

powódka  nie  wykazała,  aby  wciąż  istniało  realne  zagrożenie,  że  pozwana  nadal  będzie

publikowała te same informacje na temat powódki, co zaprezentowane w spornych materiałach

prasowych. Wykluczone jest nadto całkowite zakazanie pozwanej rozpowszechniania informacji

na temat tego, czy działalność Fundacji jest zgodna z prawem. Ustanowiony zakaz tego rodzaju

w istocie stanowiłby nałożoną na prasę cenzurę, co byłoby niedopuszczalne w świetle art. 14

Konstytucji RP.

Sąd uwzględnił żądanie pozwu w zakresie roszczenia pieniężnego. 

Zgodnie bowiem z art. 24 § 1 kc osoba, której dobra osobiste naruszono, na zasadach

przewidzianych w kodeksie może żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej

sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny. 

Z  art.  448  kc  wynika  jednoznacznie,  iż  przyznanie  roszczenia  pieniężnego  nie  jest

obligatoryjne,  tj.  nie  należy  się  poszkodowanemu  w  każdym  przypadku  naruszenia  dóbr

osobistych (por. wyrok SN z 19.04.2006 r., II PK 245/05, OSNP 2007/7-8/101). Podstawowym

kryterium decydującym o możliwości zasądzenia zadośćuczynienia (odpowiedniej sumy na cel

społeczny) winien być m.in. stopień winy naruszyciela, rodzaj naruszonego dobra oraz poczucie

pokrzywdzenia  poszkodowanego.  Decyzja  o  zasądzeniu  zadośćuczynienia  winna  być

poprzedzona także zbadaniem złej woli naruszyciela i celowości zastosowania tego środka (por.

wyrok SN z  12.12.2002 r.,  V  CKN 1581/00,  OSNC 2004/4/53).  Innymi słowy,  o przyznaniu

świadczenia pieniężnego i jego wysokości decyduje rozmiar krzywdy i  stopień natężenia złej

woli sprawcy naruszenia.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedmiotowej sprawy, Sąd ocenił, iż stopień

pokrzywdzenia powódki wskutek spornych publikacji  prasowej był znaczny.   Z poczynionych

30



przez  Sąd  ustaleń  faktycznych  wynika,  że  informacje  podane  przez  dziennikarzy  były

nieprawdziwe. Jednocześnie zostały podane do publicznej wiadomości w programie publicznego

nadawcy,  docierającego  do  największej  liczby  odbiorców  w  Polsce.  Zostały  również

umieszczone na  stronie internetowej  tego nadawcy. Naruszenie  miało  zatem ogromny zasięg.

Przez  publiczne  postawienie  powódce opisanych powyżej  zarzutów  ucierpiał  jej  wizerunek i

renoma. W świetle doświadczeniu życiowego nie może budzi wątpliwości Sądu, że skierowane

przeciwko organizacji pożytku publicznego zarzuty dotyczące braku prawidłowego pozyskiwania

i wydatkowania publicznych pieniędzy oraz działania dzięki przychylności politycznej danego

obozu władzy, mogły narażać FRDL na utratę społecznego zaufania, niezbędnego do dalszego

prowadzenia działalności statutowej. 

Oceniając stopień winy pozwanej, Sąd doszedł do przekonania, że publikacja, której nie

oparto na wiarygodnych źródłach, lecz przygotowano z uchybieniem dziennikarskich standardów

określonych  w  ustawie  Prawo  prasowe,  była  wynikiem  złej  woli  pozwanej.  Była  również

następstwem dążenia  do  wywołania  sensacji  i  zwiększenia  oglądalności,  a  także  atakiem na

osobę Jerzego Stępnia - w dacie publikacji aktywnego krytyka reform rządzącego obozu władzy.

Postępowanie  pozwanej  zakwalifikować  więc należało  jako przejaw umyślnego,  zawinionego

działania. 

W  konsekwencji  powyższego  Sąd  uwzględnił  roszczenie  powódki  o  zasądzenie

świadczenia  pieniężnego  w  wysokości  30.000  zł  na  wybrany  cel  społeczny,  tj.  na  rzecz

Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska z siedzibą w Warszawie. W ocenie Sądu

świadczenie to pozwoli zrekompensować krzywdę doznaną przez powódkę, a wobec pozwanej

spełni dodatkowo funkcję prewencyjną, by w przyszłości nie dopuszczać się podobnych naruszeń

i popracować nad warsztatem dziennikarskim.

Mając  na  uwadze  wszystkie  powyższe  okoliczności,  Sąd  orzekł  jak  w  sentencji,

rozstrzygając o kosztach na podstawie art.  98 § 1 i  3 kpc (na zasadzie odpowiedzialności za

wynik procesu).  Na zasądzone w wyroku koszty procesu w wysokości  2.837 zł  składają  się:

opłata od pozwu – 2.100 zł, opłata za czynności adwokackie – 720 zł (zgodnie z  § 8 ust 1 pkt. 2

rozporządzenia  Ministra  Sprawiedliwości  z  dnia  22 października  2015 r.  w sprawie  opłat  za

31



czynności adwokackie) oraz opłata skarbowa - 17 zł.

                                                                         Sędzia del. Ewa Uchman

Z./

Odpis wyroku wraz z uzasadnieniem doręczyć pełnomocnikowi powódki

32


